zondag 31 juli 2016

Recept - Vruchtengebakjes

Heeyy

Ik (Floor) neem Sylke's blog weer eens een keertje over en jullie weten wat dat betekent: Voedsel. En dat is inderdaad wat ik voor jullie heb. Dit weekend was het superlekker weer, tijd voor een onweerstaanbaar toetje: zomerse vruchtengebakjes. 




Allereerst heb ik alle ingrediënten bij elkaar gezocht. Bladerdeeg voor de bakjes, de ingrediënten voor de banketbakkersroom en wat lekker fruit voor op de taartjes.

 

Voor het maken van het gebakje heb ik drie verschillende stappen gevolgd. Allereerst heb ik de bladerdeeg bakjes gemaakt. Hiervoor had ik alleen bladerdeeg, een beetje melk, een mes en een oven nodig. 

 
De losse plakjes bladerdeeg heb ik laten ontdooien en vervolgens heb ik er bakjes uit gesneden. Hiervoor was een speciale supermakkelijke manier. Je snijd gewoon van ieder plakje een rand van ongeveer 1-2 cm af en die plak je dan op het bakje door middel van melk.

 
Deze stappen heb ik herhaald met ieder plakje bladerdeeg totdat ik vond dat ik genoeg bakjes had. Daarna heb ik de bakjes ongeveer 15 minuten gebakken in een voorverwarmde oven van 200°C. Daarna heb ik de bakjes laten uitdampen op een rooster.

 
Hierna heb ik de banketbakkersroom gemaakt. Hiervoor had ik 2 eierdooiers, 240 mL melk, 20 gram bloem, 40 gram suiker en een zakje vanillesuiker voor nodig.

 
Eerst heb ik de meel met de twee eierdooiers bij elkaar geklopt tot een glad mengsel. Aan het begin was dit mengsel een beetje klonterig, dus heb ik er een scheutje melk bij gedaan. 

 
De rest van de melk heb ik aan de kook gebracht in een steelpannetje. Net voordat de melk kookte, heb ik het al roerend door het mengseltje van ei en meel gegoten. Dit heb ik heel voorzichtig gedaan zodat er geen klontjes gevormd konden worden..

 
Dit nieuwe mengsel heb ik teruggegoten in de pan waar ik de melk in had gekookt en daarna aan de kook gebracht. Nadat het mengsel 3 minuten had gekookt heb ik de suiker en de vanillesuiker er doorheen gedaan en dit heb net zo lang op het vuur laten staan totdat de suiker helemaal was opgelost. Daarna heb ik de room die was ontstaan in een nieuwe kom gedaan en deze afgedekt met huishoudfolie. 

 
Toen de banketbakkersroom een beetje was afgekoeld, heb ik het in de koelkast gezet om helemaal koud te worden. In deze tijd heb ik de bessen gewassen. Ik heb gekozen voor kruisbessen, aalbessen en kersen om de taartjes mee te decoreren. Na ongeveer een kwartiertje was de room lekker afgekoeld en heb ik deze in een spuitzak gedaan.

 
Nu was het eindelijk tijd om de bakjes te vullen. Eerst heb ik een royaal laagje banketbakkersroom in ieder bakje gespoten en hierop heb ik het verse fruit gelegd. 

 
Deze bakjes waren echt onweerstaanbaar en ik ga ze zeker vaker maken. De volgende keer denk ik dat ik kiwi en aarbei ook als fruittopping ga gebruiken, want dan wordt het vruchtengebakje waarschijnlijk nog zomerser en lekkerder dan het nu al is. Als je deze vakantie eens tijd over hebt zou ik zeker deze bakjes aanraden om te maken. Maar pas op, als je eenmaal begint, kun je er niet meer van af blijven. 

Xx Floor

Geen opmerkingen:

Een reactie posten