donderdag 19 mei 2016

Update - vegetariër zijn

Hoii!

Vandaag wil ik het graag hebben over vegetariër zijn. Ik ben zelf ook vegetariër en vind het leuk om mijn verhaal en tips met jullie te delen. Want wie houdt er nou niet van dieren en een mooie wereld?!



Ik ben al heel lang vegetariër. Vanaf groep zes ongeveer had ik samen met een vriend het idee om geen vlees meer te eten, en dit hebben we doorgezet tot het einde van de basisschool. Soms heb ik wel uitzondering gemaakt, als we bijvoorbeeld op vakantie gingen en het echt niet anders kon. Natuurlijk is dit niet erg, en zeker niet omdat ik natuurlijk heel jong was, 8 jaar! Op de middelbare school heb ik dit doorgezet en ik ben nog steeds vegetariër!

Vanaf jongs af aan heb ik van dieren gehouden, wij hebben altijd huisdieren gehad. Het eten van deze dieren vond ik al heel snel zielig, zeker na alle verhalen over de slachterijen en industrie van al deze dieren. Later kwam ik er ook nog achter dat het niet goed is voor de wereld en dat het bijvoorbeeld een hele hoop vervuiling geeft.


Ik was geïnspireerd door mijn zus, die het een tijdje geprobeerd had maar het na een paar weken toch niet heeft volgehouden. Ik wou het ook proberen en mijn ouders vonden het eigenlijk meteen goed, ze hadden waarschijnlijk niet verwacht dat ik het zo lang vol zou houden ;). Ik heb dus ongeveer acht jaar niet regelmatig vlees gegeten, en daar ben ik best trots op!

Van mijn ouders moet ik wel vis eten, omdat ik anders te weinig ijzer enzo binnenkrijg. We eten gelukkig wel goede vis en niet zo vaak dus daarom eet ik dat wel. Overigens eet mijn familie bijna altijd biologisch vlees en ook kleine porties en niet heel vaak, dus daar heb ik ze al van kunnen overtuigen. Ik ben wel de enige uit mijn familie die geen vlees eet, en gelukkig is mijn moeder zo lief om vegetarisch te koken voor mij. Dus mijn familie eet wel gewoon vlees maar ik heb er totaal geen moeite mee!

Als je vegetariër wilt worden moet je het gewoon een maand proberen! Overleg met je ouders en houd in gedachte wat je mist, het moet natuurlijk wel gezond blijven :). Ik neem zelf vitamine B12 als tabletjes, dat is ijzer wat ook veel in vlees zit en dus goed aanvult op mijn dieet.

Succes! Het is niet zo moeilijk en denk aan alle levens die je bespaart!
xx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten