dinsdag 17 mei 2016

Recept - Madeleines


Heyy!!
Ik kom even Sylkes blog overnemen. Ik ben Floor, 16 jaar en ik hou van bakken. Dat laatste wordt zo langzamerhand een verslaving, want ik bak ongeveer ieder weekend iets lekkers, puur omdat ik me verveel. Laat het nou net zijn dat ik (alweer) iets heb gebakken: Madeleines. Dit recept is best eenvoudig en onzettend lekker. <!--more--> 



Je hebt de volgende ingrediënten nodig:
Natuurlijk is wat zonnebloemolie voor het invetten van de vorm altijd handig en een mixer, kom en oven zou ook niet heel onprettig zijn...

Toen ik alle ingrediënten had gewogen heb ik de boter gesmolten in een steelpannetje. Daarna heb ik de melk en de honing erbij gedaan en goed geroerd. 
Dit mengsel heb ik laten afkoelen terwijl ik de suiker en de eieren in een kom heb gedaan. Het beste is om de eieren met suiker ongeveer 5 tot 10 minuten de mixen met een kitchenaid of een handmixer. Dan word het schuimig en daardoor worden de Madeleines lekker luchtig. Hier zie je de eieren voor en na het mixen.
Na het mixen van de eieren heb ik de overige ingrediënten (de bloem, bakpoeder en citroenrasp) bij elkaar gedaan. Het makkelijkste is om dan eerst de bloem en de bakpoeder bij elkaar te doen en daarna zoveel mogelijk van de schil van de citroen raspen boven het bakje. Het raspen gaat het best met een soortvan kaasschaaf met kleine gaatjes. 
Inmiddels was het allereerste mengsel goed afgekoeld en kon ik dat door de geklopte eiren met suiker roeren. Probeer dit voorzichtitg te doen, want als je hard gaat roeren gaat de lucht uit de cakejes (wat mij ook al eens is gebeurd en dat is niet aan te raden :p). Toen alles goed gemengd was, kon de bloem erbij. Dit heb ik in twee delen boven het mengsel gezeefd en toen met een spatel alles doorelkaar geschept. 
Toen heb ik de kom in de koelkast gezet en een uur gewacht. Na een uur was het deeg helemaal foamy. Op de foto is dat niet heel goed te zien, maar als je een lepel in het mengsel stak hoorde je de luchtbelletjes. Kortom het deeg voelde erg luchtig en romig en ik moest mezelf er van weerhouden niet alles in een keer op te eten :D
Nadat het deeg uit de koelkast kwam heb ik de vormpjes gevuld. Het is belangrijk dat de vormpjes worden ingevet, anders krijg je de cakejes straks niet uit de vorm en dat is redelijk vervelend (ik spreek uit ervaring). Dus na het invetten van de vorm heb ik met een eetlepel schepjes deeg in de vormpjes gedaan. 
Er was hier en daar wat deeg naast de vormpjes gegaan, maar dat is niet heel erg, want dan kan je dat stiekem weghalen en heb je een goed excuus om stiekem wat deeg te proeven. Toen de hele vorm vol was heb ik het in het midden van een voorverwarmde oven gezet (hetelucht 190 °C). 
Vervolgens heb ik een wekker op 8 minuten gezet en heb ik gewacht totdat de cakejes klaar waren. Toen de wekker afging schoof ik de plaat uit de oven en heb ik met een prikker in een paar van de cakejes geprikt. Wanneer er geen deeg aan de prikker zat was het cakeje goed. Zo zagen de Madeleines er uit toen ze uit de oven kwamen.
Ik heb de vorm uit de oven gehaald en de cakejes een minnuutje laten afkoelen. Toen heb ik de Madeleines voorzichtig uit de vormpjes gehaald door een mesje eronder te schuiven en ze eruit te wippen. De Madeleines die uit de vormpjes kwamen heb ik laten afkoelen op een rooster, zodat ze niet al te vochtig worden.
Na een half uurtje waren de cakejes goed afgekoeld en kon ik ze in een trommel opbergen. Natuurlijk kon ik niet alle cakejes zo lang laten afkoelen dus heb ik per ongeluk (expres) een paar cakejes alvast opgegeten. Dus, stel nou dat dit je ook een lekker recept lijkt, weet waar je aan begint want voor je het weet kom je een paar kilo aan...

Succes met het zelf proberen van dit recept en ik hoop dat jullie het leuk vonden dat ik ook eens een keer iets heb geschreven. Ik vond het zelf in ieder geval heel grappig om te doen!

x Floor

Geen opmerkingen:

Een reactie posten